
 JOURNAL FÜR ENTWICKLUNGSPOLITIK
 herausgegeben vom Mattersburger Kreis für Entwicklungspolitik
 an den österreichischen Universitäten

 vol. XXIV 1–2008

 MEDIEN IM NORD-SÜD-KONFLIKT
        
 
 Schwerpunktredaktion:  Bettina Köhler



Inhaltsverzeichnis

  B K
 Medienkritik im Nord-Süd-Verhältnis

  C J. H 
  New Media, the Internet and the North/South Conflict

  J W
  What is Media Imperialism?

  N S
  Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

 G W
 Reconceptualizing the Role of Culture in Media Globalization:
 Reality Television in Greater China

  F N, V W
 Global Digital Divide: eine neue Dimension der Zentrum-
 Peripherie-Polarisierung

 A S-V
 Indigene Identitäten und politisch-rechtliche Forderungen im 
 bolivianischen Verfassungsänderungsprozess: ein Vergleich der 
 CONAMAQ und der CSUTCB

  Rezension
   SchwerpunktredakteurInnen und AutorInnen
  Impressum

 

 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

J  E XXIV -, S. -

NAOMI SAKR

Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

e phenomenon of Arab-owned transnational media outlets expanding 
globally since  might, on the face of it at least, be taken as evidence to 
support the s paradigm shift in international media studies, from an 
approach informed by concerns about American cultural imperialism to 
one more aware of vibrant regional centres of cultural production and the 
growing multi-directionality of media flows. With the rise of Arab media 
conglomerates broadcasting out of Cairo, Dubai and Beirut, and the Qatari 
television news channel Al-Jazeera gaining high levels of global recognition 
for its brand, mainstream Western media (often using translations served up 
by the Washington-based Middle East Media Research Institute, MEMRI) 
have tended to characterise Arab broadcasting as showing content that is 
not only locally generated and wholly independent of the United States but 
also stridently anti-American. Indeed, after the September  attacks on the 
US in , the US bombing of Afghanistan in  and the US invasion of 
Iraq in , accusations of virulent anti-American bias came so thick and 
fast against Al-Jazeera and some other Arab channels that reports of US mili-
tary action being intended to silence their broadcasts came to seem less and 
less farfetched as time went on. Attacks blamed on US forces include the 
bombing of Al-Jazeera’s office in Kabul and fatal shootings of Al-Jazeera and 
Al-Arabiya journalists in Iraq. In , a leaked memo emerged of a conver-
sation in which US President George Bush reportedly suggested bombing 
Al-Jazeera’s headquarters in Doha.

If it can be considered plausible that a superpower would countenance 
military action against a foreign media outlet, this would seem to imply 
– notwithstanding paradigm shifts in communication studies – that theo-
ries of imperialism may in fact retain some explanatory value with regard to 
trajectories of change in Arab media. e main difference from the former 



  
  

N S

‘cultural imperialism’ approach would lie in the rebalancing of coercion and 
consent. Whereas dominion was previously theorised as being practised 
through the apparently consensual spread of media styles and content origi-
nating in the US (albeit backed by US government leverage over trade), any 
fresh recourse to imperialism as an explanation for certain characteristics of 
non-US media might be expected to pay more attention to armed conflict 
and coercion, and specifically US coercion, than hitherto. To describe the 
US as an imperialist power is hardly controversial after the invasion of Iraq. 
e neoconservative Project for a New American Century explicitly urged 
the US to assume global leadership in order to maintain an international 
order tailored to particular perceptions of US security and US prosperity. 
Advocates of the US undertaking ‘imperial tasks’ have called on ‘Ameri-
cans to recognize that their role is now an imperium’ (Lal : ), not 
least because ‘empires survive only by understanding their limits’ (Ignatieff 
: ). Imperialism is also the term widely used to characterise US policy 
by those who are critical of it (Harvey ; Nederveen-Pieterse ), 
whether or not they agree on the precise mix of military, political, economic 
and cultural power by which they argue that US domination is achieved. 
us, it makes sense to ask whether cultural choices made by interest groups 
that dominate Arab media can be explained by reference to the position of 
key Arab states vis-à-vis the US, and whether something amounting to US 
imperialism forms any part of that explanation. To answer the latter ques-
tion would mean considering choices in mainstream Arab culture industries 
in the light of military, political and economic penetration by the US.

e making of media policy within individual countries, tradition-
ally seen as a national responsibility, is today routinely “transposed to the 
transnational level” (Raboy : ) because of satellite broadcasting, the 
Internet and the global expansion of media conglomerates. is makes it 
harder, perhaps, to distinguish between internal and external policy pres-
sures unless theories that address the possible fusion of such pressures 
are taken into account. Johan Galtung’s structural theory of imperialism 
(Galtung ) postulated interaction between a central imperial power and 
local ruling groups in terms of a hierarchy of centres and peripheries. In 
Galtung’s model, imperialism is maintained through a harmony of interest 
between the centre in the ‘centre nation’ and the centre in the ‘periphery 
nation’, and through a disharmony of interest between the periphery in the 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

‘centre nation’ and the periphery in the ‘periphery nation’. Ronald Robinson, 
writing about European imperialism, proposed a theory of collaboration, 
according to which the controlling mechanism of imperialism was made up 
of relationships between the agents of external expansion and their ‘collab-
orators’ in non-European political economies caught up in the expansion 
process (Robinson : ). For Robinson, understanding the role of 
collaborating or mediating elites in the transfer of resources, protection of 
imperialist interests and containment of local resistance is key to explaining 
not only imperialism but also eventual decolonisation, since he sees the 
latter as precipitated through the inversion of collaboration (Robinson : 
f ). It is not unusual for analysts to view relations between dominant US 
and Arab political figures as a form of elite collaboration. Paul Aarts, for 
example, argues that US-Saudi relations have remained “pretty robust” for 
well over half a century, despite “occasional sharp tensions”, because the 
relationship has never relied on broad-based public support in either Saudi 
Arabia or the US. In effect, he writes, it “always has been an elite bargain”, 
sustained on the Saudi side by the ruling Al Saud family’s control over 
“economic, religious, political and symbolic” capital (Aarts : , ). 
ese theories of collaboration suggest that any study of US domination 
over the Arab media landscape should pay due regard to the identity and 
choices of leading Arab media owners.

As to which sections of the Arab media should be scrutinised for this 
purpose, logic points to those that have the widest reach, command the 
greatest volume of investment, or attract the most advertising because their 
audiences have a sufficient level of spending power. On these criteria, tele-
vision overcomes barriers of illiteracy in Arab countries to far surpass print 
media in terms of audience size, while the Arab region’s shared language 
means that satellite channels can aim at viewers across the entire Arab world, 
not to mention Arabic-speakers elsewhere. High costs of ensuring that satel-
lite channels can draw viewers, through attractive content, limit ownership 
of the leading channels to governments or private companies with access to 
large existing libraries of drama, film and music, or large funds. us, even 
though the actual number of Arab satellite channels runs into hundreds, 
the biggest players in the field are governments in Egypt and in rich Gulf 
emirates (notably Abu Dhabi, Dubai, Kuwait and Qatar), alongside 
private companies allied to dominant political players in Saudi Arabia and 



  
  

N S

Lebanon. In , following a period of change and expansion in pan-Arab 
television, market research conducted in Saudi Arabia (the largest of the 
Arab world’s richest countries) indicated that Saudi-owned MBC (Middle 
East Broadcasting Centre) topped the list of Arab satellite channels most 
familiar to viewers. It was followed in second and third place by two Leba-
nese channels, LBC (Lebanese Broadcasting Corporation) and Future TV, 
with Egypt’s state-owned Egyptian Satellite Channel (Al-Masriya) in fourth 
place and Al-Jazeera in fifth. Also in the top ten were Dubai TV, Kuwait TV, 
Al-Arabiya (part of the MBC network), Saudi-owned Rotana, and Egypt’s 
privately-owned Dream  (Arab Advisors Group : ). Abu Dhabi TV 
came thirteenth, after Bahrain TV and Saudi Arabia’s state-owned Saudi TV 
. A  assessment of channels’ market shares across Kuwait and the UAE 
as well as Saudi Arabia painted a similar picture, with MBC, Al-Jazeera, Al-
Arabiya, Dubai TV, Rotana and LBC accounting for a combined  per 
cent. In Egypt’s populous market, the biggest satellite competitors to the 
country’s two principal terrestrial channels were Rotana and MBC (Booz 
Allen Hamilton : ).

e remainder of this paper explores whether these various channels 
have been used in any way to secure or disrupt relations between Arab coun-
tries and the US, and whether that process has been driven to any extent by 
US intervention and US government priorities. It does so first by consid-
ering the nature of US political and economic relations with interest groups 
associated with some of the best-known Arab satellite channels listed above. 
It goes on to examine US military dealings with the channels, bearing in 
mind the challenge of reporting US wars on Afghanistan and Iraq during a 
period when the Bush Administration proved ready to defy a long-standing 
international consensus on the laws of war (Hajjar ). Finally, the paper 
examines whether Arab satellite channels are managed in a way that delib-
erately increases or decreases actual volumes of American cultural imports. 
In a book published in , the German scholar Kai Hafez argued that 
nationally produced television series and dramas are as prominent on Arab 
television as they are on European television. Using data from , he also 
argued that the “average share of foreign films [on Arab television] is very 
low, with the exception of a few, albeit popular, channels” (Hafez : 
). On the other hand, even scholars who favour the globalisation para-
digm and reject the notion of cultural imperialism acknowledge a “virtually 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

unprecedented degree of American cultural primacy” across much of the 
globe (Lieber/Weisberg : ), including Europe (Chalaby ). Does 
this cultural primacy also extend to dominant Arab media or, as might be 
supposed from allegations of anti-Americanism in Arab television content, 
are American cultural imports widely resisted or despised?

. Geopolitical impulses behind MBC

Timing has been an important element in the introduction and expan-
sion of Arab-owned satellite television; two waves of channel creation, one 
at the start of the s and the second in -, were directly prompted 
by conflicts that involved a build-up of US forces in Arab countries. e 
Egyptian Space Channel started up as Egyptian forces joined the US-led 
coalition formed to reverse Iraq’s invasion of Kuwait in . MBC was 
launched from London in September , a few months after the coalition 
had restored the former government of Kuwait. e Gulf ’s biggest energy 
producers (Saudi Arabia, Kuwait, Qatar and the UAE, which includes Abu 
Dhabi and Dubai) all reacted to the Iraqi invasion by signing bilateral secu-
rity agreements with the US that would ensure US access to their ports, 
airbases and military facilities. From the US point of view, the agreements 
fitted what a former US ambassador to Israel has called the US’s ‘respon-
sibility’, as the “leading world economy and the most powerful nation”, to 
protect the “vital interest” and “essential objective” of ensuring the “free flow 
of Gulf oil at reasonable prices” (Indyk : ). For some on the Gulf 
side, however, agreements with the US were more controversial. In Saudi 
Arabia, the government’s  decision to apply to the US for overt military 
protection, in the form of thousands of American troops stationed in the 
country that is home to Islam’s holiest shrines, had already created a crisis 
of legitimacy. Saudi Arabia’s manifest inability to rely on its own defences, 
despite heavy military spending prior to , amounted to a humiliation 
for many Saudis (Al-Rasheed : ) and forced the government into 
rhetorical contortions to try to justify its decision (Al-Rasheed ). 

is was the context in which MBC was created by two Saudi entre-
preneurs, one of whom, Walid al-Ibrahim, was then a -year-old relative 
of the reigning monarch, King Fahd. As brother of the king’s third wife, 



  
  

N S

and uncle of the king’s youngest and favourite son, Walid al-Ibrahim was 
widely assumed to have relied on financial and political backing from this 
powerful branch of the ruling family when he bought out the stake in MBC 
held by his original partner and invested hundreds of millions of dollars in 
launching MBC from headquarters in London. MBC was initially publi-
cised as a news-led channel that would meet previously unmet demand 
for world news and pan-Arab news in Arabic from an Arab-owned source. 
Basing the channel outside Saudi Arabia was essential to avoid challenging 
strict censorship controls on media inside the kingdom; such accommoda-
tions between senior members of the ruling family and the country’s reli-
gious authorities had long been part of Saudi Arabia’s political system. MBC 
became the first Arab television company to open a Jerusalem bureau, which 
facilitated reporting of the multilateral Arab-Israeli peace talks that opened 
in Madrid in . “Israel is there and we have to deal with it”, Walid al-
Ibrahim told a New York Times reporter in March  (Ibrahim ). 
Despite an apparent contradiction between MBC’s readiness to deal with 
Israel and the Saudi government’s official boycott, MBC received preferential 
treatment inside Saudi Arabia. MBC-FM radio, launched in  via satel-
lite across the region, was the only commercial FM radio station allowed in 
the kingdom. In  Walid al-Ibrahim obtained another exclusive licence, 
to deliver a number of theme-driven channels to a cable network serving 
Saudi cities. is expansion remained on hold for several years.

MBC’s second growth spurt began after Saudi and other hijackers killed 
nearly , people in suicide attacks on US targets in September . As 
the Bush administration launched bombing raids to remove the Taliban 
regime from Afghanistan and then prepared to invade Iraq, the aftermath 
of / also prompted unprecedented international scrutiny of Saudi poli-
tics, education, culture and society. Behind headline coverage of harsh US 
criticism of Saudi Arabia, however, contacts between the Bush White House 
and key elements of the Saudi ruling family remained strong. Saudi diplo-
matic relations with the Taliban were severed and, in , Crown Prince 
Abdullah visited President Bush’s ranch in Texas. He also gave an inter-
view to an American journalist, omas Friedman of the New York Times, 
in which he outlined a peace plan offering Arab normalisation with Israel 
before the plan had been revealed in Saudi Arabia or put to leaders of other 
Arab states. 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

It was against this backdrop that MBC expanded its operations and 
focused this expansion on Western-style programming for young people and 
delivery of news. January  saw the start of what later became MBC, 
as a conduit for English-language films and sitcoms aimed at Saudi and 
other Arab viewers in the age range -. A plan to use MBC to target 
news at this age group was soon dropped as, in March , days before the 
US-led invasion of Iraq, MBC launched a dedicated news channel, called 
Al-Arabiya, from Dubai. Although originally planned as a joint venture 
between MBC’s Middle East News division and investors from Lebanon 
and Kuwait, Al-Arabiya was later fully incorporated into the MBC network. 
Al-Arabiya’s backers were very clear that the purpose of their channel was 
to lure Arabic-speaking viewers away from Al-Jazeera. Al-Jazeera had been 
widely criticised in the US for its coverage of the US bombing of Afghani-
stan. In contrast, Al-Arabiya was publicized as offering a ‘wise and balanced 
alternative’ (Arab News ). Interviewed a few months after Al-Arabiya’s 
start-up, Al-Ibrahim told a conservative newspaper in Washington: “I want 
my networks to make a difference in the Arab world”. By ‘difference’ he said 
he meant “get[ting] rid of the Taliban mentality” (Washington Times ). 
One way to do this, according to Ibrahim, was to increase music and enter-
tainment on MBC radio and television stations. When, in September , 
MBC secured a licence from the TV format company Endemol to produce 
an Arabic version of the Big Brother reality show for MBC, the Endemol 
director in charge of production predicted that, since a programme showing 
unmarried men and women living together in the same house was a “totally 
new idea” for the region, it would “surely leave a long-lasting cultural effect” 
(quoted in Stewart ). MBC’s Big Brother project was cut short by 
protests in Bahrain, where the Big Brother house was located. But it marked 
the start of a big increase in MBC programme imports. MBC’s manage-
ment turned MBC into a free-to-air film channel showing Hollywood 
movies with Arabic subtitles, and added a children’s channel called MBC in 
December . MBC followed, to carry the subtitled sitcoms and reality 
shows previously seen on MBC. 

While MBC’s management pursued certain forms of entertainment, 
the editorial line followed by Al-Arabiya continued, in the main, to reflect 
a coincidence of perceived Saudi and US interests vis-à-vis conflicts in Iraq, 
Palestine and Lebanon. is was consistent with policy on MBC news bulle-



  
  

N S

tins, which had long been tailored to avoid contentious aspects of the US-
Saudi relationship. (For example, an MBC journalist who delivered a report 
to camera in  on Israel’s use of Apache helicopters against Palestin-
ians was reprimanded afterwards for specifying that the Apaches were US-
made.1) President Bush chose Al-Arabiya, along with the US state-funded 
Arabic-language channel Al-Hurra, as the medium through which to apol-
ogise for the torture of prisoners by Americans in Iraq. During elections 
for a Palestinian president in , Al-Arabiya devoted the majority of its 
election coverage to Washington’s favourite candidate, Mahmoud Abbas, 
with more than three-quarters of its coverage of Abbas rated ‘positive’ in a 
comparative statistical analysis of content on four channels conducted at 
the time (Maiola/Ward : , ). After Hezbollah’s capture of Israeli 
soldiers sparked a full-scale Israeli war on Lebanon in , Saudi govern-
ment criticism of what it saw as Hezbollah’s recklessness was seen as under-
lying Al-Arabiya’s July  decision to conduct a full-length exclusive 
interview with the Israeli prime minister, Ehud Olmert. As to the accuracy 
of allegations that Al-Arabiya comes under Saudi government pressure to 
cover certain events in a certain way, the channel’s own general manager has 
confirmed that it does. Abdel-Rahman al-Rashed, an American-educated 
Saudi and scathing critic of Islamist militants, who took up his post at Al-
Arabiya in , described the level of pressure as ‘annoying’ (Shadid ). 
Al-Rashed’s own acceptability to the US State Department in its efforts to 
promote political and social reform in Arab countries was demonstrated by 
his inclusion on the board of the Foundation for the Future, a US-backed 
initiative to pump money into Arab civil society projects.

. Business alliances behind Rotana and LBC-Sat

Rebranding and expansion at Rotana, another prominent Saudi-owned 
satellite television network specialising in popular music and film, also coin-
cided with the aftermath of / and can be seen to reflect contacts between 
leading US and Saudi political personalities. Rotana is owned by Prince 
Alwaleed bin Talal, a major global investor with significant holdings in US 
firms such as Time Warner, Disney and News Corporation, who was advised 
on one of his earliest major US investments by the Carlyle Group, a Wash-



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

ington DC-based private equity firm. By  Carlyle’s assets had grown 
to .bn. However, at the time of Alwaleed’s crucial m investment 
in Citicorp in , Carlyle had existed for just four years and had recently 
appointed the future US president, George W Bush, to the board of one 
of its acquisitions. During the s Carlyle was involved in Saudi defence 
contracts, partly through its purchase of Vinnell, a firm that helped to build 
up the Saudi National Guard (Doward ). Unconfirmed reports suggest 
that, although Alwaleed was the named buyer in the Citicorp deal, at least 
some of the money came from his uncle, the Saudi defence minister, Prince 
Sultan bin Abdel-Aziz (Briody : ). Sultan’s son and Alwaleed’s cousin, 
Prince Bandar bin Sultan, was Saudi Arabia’s ambassador to the US for 
more than  years until his departure in , during which time he was 
known for his association with the families of George W Bush and US vice 
president Dick Cheney (Unger ). Al-Waleed’s father, Talal bin Abdel-
Aziz, is one of  sons born to the founder of Saudi Arabia and thus a half-
brother not only to Prince Sultan but also to the late King Fahd, and Fahd’s 
successor, King Abdullah. Talal differed with his relatives over governance 
in the kingdom as a young man but later reintegrated into the ruling family. 
Alwaleed bin Talal’s Kingdom Holding Company is a major owner of assets 
in Saudi Arabia as well as overseas. 

Whatever Alwaleed’s contacts with his uncles, his contacts with US-
based business are considerable and his media holdings, which include 
the Rotana enterprise, are tied up with his Saudi, Lebanese and US inter-
ests. Among the latter, Alwaleed’s association with Rupert Murdoch’s US-
based News Corporation has had both a personal and a business dimen-
sion. Murdoch, the primary shareholder in News Corporation, created Fox 
News Channel as a News Corporation subsidiary in , in collabora-
tion with Roger Ailes, a former media consultant for Republican presidents 
from Richard Nixon to Ronald Reagan and George Bush Senior. During 
the  US presidential election contest between George W. Bush and Al 
Gore, Fox News became the first network to declare a victory for Bush in 
the state of Florida, after putting Bush’s cousin, John Ellis, in charge of the 
station’s monitoring of the ballot count (Iskandar : -). At around 
the same time, Murdoch announced to  guests at an award ceremony 
in New York how ‘very proud’ he was to have Alwaleed as a shareholder 
in News Corporation, commending Alwaleed for sharing News Corpo-



  
  

N S

ration’s ‘vision’ and for his status as a ‘citizen of the media world’ (Saudi 
Economic Survey ). Alwaleed repaid the favour in  and again in 
 by increasing his stake in News Corporation and pledging to stand by 
the Murdoch family against any potential threat to their control over the 
company (Teather ). In December  Alwaleed stressed his commit-
ment to lubricating US-Saudi relations by donating m each to George-
town and Harvard Universities and m to establish centres for American 
studies at universities in Cairo and Beirut. Asked how he had felt when the 
mayor of New York had rejected a donation he tried to make immediately 
after /, Alwaleed said his “love and admiration to the United States was 
never diminished” (quoted in Murphy ).

Beginning in , Alwaleed pursued a concerted effort to make certain 
kinds of popular music and Arabic films readily available to young people 
in Saudi Arabia and elsewhere, in a series of moves that were described by 
people involved in their implementation as aimed at softening conserva-
tive resistance to social reform (Dagher ) and “chang[ing] the ideas of 
the youth about terrorism” (Wise : ). Rotana, having started life as a 
recording label in Saudi Arabia in , was acquired by Alwaleed in stages, 
starting with  per cent in ,  per cent in  and  per cent in 
. From the mid-s Alwaleed had also been involved with another 
Saudi investor, Sheikh Saleh Kamel (one of the founding partners in MBC), 
in a pay-TV network called ART. ART owned  per cent of LBC’s satellite 
arm, LBC-Sat. In , Alwaleed reduced his holding in ART to  per cent 
and paid a lump sum to take over ART’s share of LBC-Sat, just ahead of 
LBC’s launch of the reality TV singing competition Star Academy, a project 
with obvious spin-offs for the owner of the Rotana record label. At the same 
time he took ART’s music channel and placed it under the Rotana brand, 
as the first of what were set to become six Rotana channels, based in the 
Lebanese capital Beirut, transmitting music and film free-to-air  hours a 
day. Alwaleed was not afraid to highlight the synergies created by unregu-
lated cross-ownership of a music label and music TV network as well as film 
libraries and films channels. In an interview at the end of  he boasted 
that Rotana controlled  per cent of all the Arabic music played and  
per cent of all the Arabic movies shown in the Arab world (Hussain/Cousins 
). Rotana moved into film production with a feature film released in 
. A socially-aware comedy, its cast included the  Saudi winner 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

of LBC’s Star Academy. In , it was announced that Rotana and LBC 
would merge resources. LBC had previously teamed up for news operations 
with the newspaper Al-Hayat, owned by Prince Khaled bin Sultan, brother 
of the former Saudi ambassador to the US and another son of Saudi Arabia’s 
defence minister. 

. Security considerations behind Al-Jazeera and Abu Dhabi TV

Analysts of Saudi politics have suggested that the Saudi ruling elite came 
under strong pressure after / to give ‘cast-iron proof ’ of its allegiance to 
the US, even at further risk of undermining its own internal legitimacy and 
regional credibility (Ménoret : ). e above account of MBC and 
Rotana activities offers evidence that the elite’s leading media entrepreneurs 
used their resources to prove their allegiance by bringing a diet of music 
video and US-made, US-inspired or pro-US media output to Arab viewers. 
Not all examples of Arab media owners’ political and economic loyalty to 
US interests are that obvious, however. As a news and current affairs channel 
that remained remarkably outspoken for at least ten years after its inception 
in , Al-Jazeera clearly stands in marked contrast to MBC and Rotana. 
Even so, there is every reason to situate Al-Jazeera in the context of the 
Qatari government’s relations with the US, not least because these relations 
are remarkably strong. Qatar built its huge Al-Udaid airbase specifically for 
American use after signing a defence pact with the US in  (Indyk : 
). When a new government came to power in a palace coup in Qatar in 
, Washington led the way in according it diplomatic recognition. is 
was the same government that created Al-Jazeera in  and welcomed US 
Central Command when it established a forward headquarters in Qatar 
in , as part of preparations to invade Iraq. e US-led invasion itself, 
roundly rejected by Arab public opinion, was managed from a newer Qatari 
installation at Al-Sayliyah, reportedly the largest pre-positioning base for US 
military equipment in the world (Bodi ). After the invasion the US was 
so confident about future use of Al-Udaid and Al-Sayliyah that it moved to 
lessen internal resentment against Saudi Arabia’s ruling princes by pulling 
its troops out of Saudi Arabia and relocating them in Qatar. Qatari offi-
cials were meanwhile uninhibited about talking to Israeli representatives, 



  
  

N S

opening an Israeli trade office in Doha, and discussing the supply of Qatari 
gas to Israel (Da Lage : f ) – initiatives favoured by Washington but 
extremely unpopular in the wider Arab world. In , the Qatari foreign 
minister declared that his country’s relationship with America was its “first 
consideration” (Miles : ).

Airtime afforded to critics of US policy on Al-Jazeera may seem at odds 
with close ties between Washington and Doha. But there is good reason 
to be cautious about judging these relations on outward signs alone, since 
history has shown that what may appear to be points of contention between 
the US and its Gulf allies can sometimes mask underlying accord. CIA testi-
mony which emerged in  revealed that the Arab oil embargo of , 
which quadrupled the price of oil, had been approved by Henry Kissinger 
as US Secretary of State, as part of a bargain in which Gulf oil producers 
promised to invest petrodollars in the US and buy US arms. Harbouring 
suspicions of a similar quid pro quo, several commentators inside and 
outside the Arab world argue that, despite its reputation for hosting anti-
American firebrands as interviewees and talk show guests, Al-Jazeera ulti-
mately helps to safeguard the US military presence in Qatar by diverting 
attention away from it and boosting the Qatari ruler’s credentials as an Arab 
nationalist (for variants of this argument see El Oifi ; Telhami ). If 
the US ultimately controls the flow of Arab oil by giving unelected rulers US 
military backing, it can do no harm to that level of control if a semblance of 
media liberalisation disguises deep structures of political repression in indi-
vidual Arab states. 

In fact conspiracy-style explanations, albeit slightly persuasive in this 
case, are unnecessary when it comes to demonstrating that Shaikh Hamad 
bin amer Al ani, a cousin of the country’s ruler, looks to the US when 
discharging his duties as Al-Jazeera’s chairman. US preferences have unde-
niably played a part in management decisions. Mohammed Jassem al-Ali, 
Al-Jazeera’s first managing director, was removed in May  after Ahmad 
Chalabi, leader of the US-backed Iraqi National Congress and a favourite 
of the Bush Administration at that time, accused him of colluding with the 
government of Saddam Hussein (AFP ). Yvonne Ridley was sacked 
from Al-Jazeera’s English-language website after apparently protesting at 
the removal of two cartoons in response to US complaints (Bradley ). 
In April , after meeting the vice president, Dick Cheney, and defence 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

secretary, Donald Rumsfeld, at the White House, Qatar’s foreign minister, 
Sheikh Hamad bin Jassim, said he would instruct Al-Jazeera to be more 
professional and avoid ‘wrong information’ (BBC ). e very next 
month, Al-Jazeera journalists underwent a training course paid for by the 
Media Outreach Center at the American Embassy in London, at which 
they were taught new vocabulary for reporting suicide bombings, Pales-
tinian casualties and hostilities in Iraq. In July  the channel adopted 
a ten-point Code of Ethics, in which it pledged to “give full consideration 
to the feelings of victims of crime, war, persecution and disaster, their rela-
tives, our viewers, and to individual privacies and public decorum”. ere-
after, plans to launch Al-Jazeera’s English-language channel began to attract 
increasing attention and investment, as preparations took more than two 
years, from the formal announcement in October  to the opening in 
November . Al-Jazeera English was a very different project from its 
Arabic-language counterpart, looking to some like ‘Bob Geldof TV’ or a 
‘UN video service’ (Pintak ) and to others like a ‘steadfast’ attempt 
‘not to connect situations in developing world countries with the power of 
multinationals headquartered in G nations’ (Rattansi ). June  saw 
a shake-up of Al-Jazeera’s board that was again widely regarded as the result 
of US pressure: it removed Wadah Khanfar, the network’s director-general, 
said to have personal sympathies with the Palestinian Islamist resistance 
movement Hamas. 

In the light of adverse US reactions to Al-Jazeera’s Arabic channel, it 
may not be surprising that the state-owned and government-run Abu Dhabi 
TV, which switched to -hour news during the invasion of Iraq, reverted 
to general programming afterwards. Its decision was officially attributed to a 
concern to restrain costs, but the emirate’s ample and rapidly rising oil reve-
nues implied that other reasons were more important. Media professionals 
in Abu Dhabi believed the most likely reason was fear of souring relations 
with the US through graphic reports on violence in Iraq that would inevi-
tably occupy a large part of extensive news coverage. By withholding adver-
tising from Al-Jazeera because of its reports from Afghanistan during US 
bombing raids in , giant US companies such as General Electric and 
Pepsi Cola had already shown the financial risks awaiting any Arab channel 
intent on getting close to certain news stories (Sakr : ).



  
  

N S

. Impacts of the Pentagon’s agenda

It is relatively easy to see why supporters of the Bush Administration’s 
interventions in Afghanistan and Iraq would want Arab television content 
to be consistent with positive narratives about liberation and vaunted Amer-
ican values of private property and individual freedom. As an Iraqi expa-
triate at MEMRI explained to a News Corporation journalist in , 
exports of Western culture are ‘the most effective weapon’. He said: “You’ll 
have a whole new generation coming up in the Middle East that is absorbing 
enormous amounts of Western culture […]. Don’t try to tell them all the 
time to be liberal and democratic. Continue to get these programs to them. 
It’s more effective than speeches by the State Department and the president 
saying ‘democracy will come’.” (quoted in Labash )

Treating American films and sitcoms as a ‘weapon’ against forces opposed 
to US intervention accords more or less with the marketing campaign that 
Charlotte Beers led during her brief tenure as US Under-Secretary of State 
for Public Diplomacy and Public Affairs between October  and March 
. Beers was keen for US institutions, including Hollywood studios and 
the Discovery channels, to work with MBC, LBC and Al-Jazeera and offer 
them content (Abu Fadil : f ). is approach seemed to indicate that 
US officials were interpreting anti-Americanism among Arab populations as 
a “communications problem and not as a reaction to [US] policies” (Neder-
veen-Pieterse : ). According to Nabeel Khoury, deputy director of 
the US London embassy’s Media Outreach Center, if there was a US-Arab 
communications problem the fault lay with Arab news channels acting “like 
young people who sometimes rush to judgment and may need to exercise 
more self-restraint”. 

e Pengtagon under Rumsfeld did more than urge Arab news channels 
to exercise self-restraint. It even appeared to disregard international law, in 
the form of the First Additional Protocol to the Geneva Conventions, under 
which journalists are to be protected like other civilians in time of war. Al-
Jazeera first fell victim to US bombing in November , when US forces 
striking Afghanistan hit the Kabul office of Al-Jazeera, killing no-one in the 
office but causing great alarm to the BBC correspondent next door. Journal-
ists who probed the incident at the time suspected that Al-Jazeera had been 
deliberately targeted to silence its reporting from Afghanistan (Wells ). 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

Ron Suskind, a Pulitzer-prize winning journalist, confidently repeated the 
accusation in , in his book, e One Percent Doctrine, and in a July  
interview with Amy Goodman of the independent US broadcaster Democ-
racy Now. Alleging that there had been ‘great animosity’ towards Al-Jazeera 
because of its reporting in November , Suskind described the Kabul 
bombing as part of a ‘secret interchange’ between the US government, Al-
Jazeera and the emir of Qatar. In December  US forces arrested Sami 
Mohieddin al-Haj, a Sudanese assistant cameraman whom Al-Jazeera had 
sent to cover the war on Afghanistan. Al-Haj was sent to the US detention 
camp at Guantanamo Bay, where he remained six years later, without any 
formal charges being laid against him. He eventually went on hunger strike 
in protest at his plight.

With the invasion of Iraq in March , the Pentagon made no secret 
of the risks facing non-embedded journalists who attempted to cover the 
war. Veteran BBC war correspondent Kate Adie, interviewed by Irish radio 
that month, revealed that a senior officer in the Pentagon had informed her 
that any independent satellite uplink positions detected in Iraq would be 
‘targeted down’. According to the officer, Adie said, journalists “know this 
… they’ve been warned”. US military attacks affecting journalists in Iraq 
had dire consequences for several working with Al-Jazeera and Al-Arabiya. 
In April  a US missile strike on Al-Jazeera’s offices in Baghdad killed 
Tariq Ayyoub, a correspondent, and wounded Zuhair al-Iraqi, a member of 
his crew. e missile struck even though Al-Jazeera had taken care to inform 
the US military about the location of its office, in order to avoid a repeti-
tion of what had happened in Kabul. As staff from the nearby Abu Dhabi 
TV bureau worked with their Al-Jazeera colleagues to help the victims to 
safety, Abu Dhabi TV also came under US attack. Although US military 
representatives denied that the missile strike that killed Ayyoub had been 
deliberately aimed at Arab reporters, a Pentagon spokeswoman warned news 
organisations that a war zone is ‘a dangerous place’ and they ‘should not be 
there’ (BBC ).

In the weeks after the invasion, one estimate suggests that US forces 
arrested  members of Al-Jazeera staff and released them without charge 
(O’Carroll ). Of these, cameraman Salah Hassan, arrested in November 
, said he was beaten, verbally abused and held in solitary confinement 
(Miles : f ). is was a moment when Rumsfeld was accusing Al-



  
  

N S

Jazeera and Al-Arabiya, by name, of reporting untruths. In December  
he said US troops in Baghdad had evidence that these channels were coop-
erating with Iraqi insurgents attacking US troops. “How it happens is for 
time to tell, but it happens”, he declared (Middle East Times ). In 
March , two journalists working for Al-Arabiya were shot near a US 
military checkpoint in Baghdad while covering the aftermath of a rocket 
attack on a hotel. Ali Abdel-Aziz, a cameraman, died at the scene and Ali al-
Khatib, a correspondent, died in hospital the next day. US Brigadier General 
Mark Kimmitt, the US military’s deputy director of operations, said the US 
soldiers who carried out the shooting had been exercising their right to self 
defence, whereas Al-Arabiya’s lawyer said the journalists had been speeding 
away from the soldiers, not towards them (AP ). When four private 
military contractors were killed in the Iraqi town of Falluja in April  
and US troops tried to recapture the city, US fury at Al-Jazeera’s coverage 
was such that President Bush, in conversation with Tony Blair, was later 
reported (in a confidential memo obtained by the Daily Mirror) to have 
proposed bombing the channel’s headquarters in Doha. 

No such bombing took place. But in May , Rashid Hamid Wali, 
an Al-Jazeera technician, was shot by machine gun fire in Karbala, while 
filming clashes between US forces and followers of the Shia leader Muqtada 
al-Sadr. His producer, Saad Ibrahim, told CNN that Wali, who was on the 
fourth floor of a hotel, had been hit by fire from a passing US tank. It was 
under mounting pressure of the situation in Iraq that Al-Jazeera’s manage-
ment invited media representatives from around the world to attend the 
organisation’s first International Media Forum in Doha in July . By 
engaging with colleagues in other media, and publicising its intention to 
adhere to a Code of Ethics, Al-Jazeera sought to establish its legitimacy by 
joining ‘the world’s mainstream broadcasting organisations’ (according to 
managing director Wadah Khanfar, quoted in Spanswick : ). Expan-
sion into English-language broadcasting took this exercise in international 
legitimisation a stage further, bringing large numbers of non-Arab journal-
ists, with experience in news organizations based in Europe and the US, into 
senior positions within the Qatari-run network. US military commanders 
meanwhile pursued a two-pronged approach to Arab reporting from Iraq. 
While shooting and incarceration of journalists by US troops continued 
(affecting Reuters and AP among others), the message to the public was to 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

refrain from watching certain channels. When an Arab journalist attending 
a press conference in Baghdad in April  asked Brigadier General 
Kimmitt what viewers should think about the US occupation in light of 
television images of carnage among civilians in Falluja, Kimmitt’s answer 
was: ‘Change the channel’ (quoted in Tilley ).

. Hollywood distribution and co-production deals 

When set against events in Arab countries in , whether carnage in 
post-invasion Iraq, extrajudicial killings of Palestinian political leaders, or 
atrocities in Darfur, that year’s expansion into light entertainment program-
ming by MBC and by Dubai TV’s parent company, Dubai Media Incor-
porated (DMI), offers a stark contrast – as does the addition of channels to 
Rotana’s music TV and film network. Arab viewers, depressed and fatigued 
by scenes of real life violence on television, may well have wished to ‘change 
the channel’. But, with national television still largely under government 
control and overshadowed by pan-Arab networks, scope for local creativity 
and relevance in entertainment genres remained severely limited (Sakr : 
ff). In developing MBC, for example, MBC’s management claimed to 
have discovered a large and avid following among young Saudi women for 
subtitled imports of the Oprah Winfrey Show. It was in response to this, 
they said, that MBC schedules were developed around the same audience, 
with the introduction of more US-made versions of lifestyle reality 
programmes like Starting Over or the American series of Supernanny, with 
Arabic subtitles. Public relations director Mohammed al-Mulhem made no 
apologies for flooding the schedules with US imports. He said MBC’s 
intention was to “expose the modern Arab woman to the best of what the 
West has to offer”.  Taking a rather different view of the same expansion, 
in a market research report written a year later, Booz Allen Hamilton inter-
jected a cautionary note. Acknowledging that “viewers in the [Arab] region 
are increasingly drawn to foreign programming”, the report blamed the 
“scarcity of high-quality local content” for “further strengthening the popu-
larity of Western and Western-inspired content and shaping the long-term 
viewership preferences in the region” (Booz Allen Hamilton : ).



  
  

N S

It might be countered that the term ‘Western-inspired’ in this assess-
ment allows for the fact that European companies have played a big part in 
licensing television programme formats for local Arab production in recent 
years, even though US studios still lead in exports of film. But this would be 
to overlook the number of deals struck by MBC, DMI and Abu Dhabi TV’s 
parent company for the acquisition of all kinds of programming from Holly-
wood firms. Having established MBC as an all-movie channel and MBC 
as an outlet for sitcoms like Friends and Frasier along with talk shows like 
Oprah and reality TV, Tim Riordan, director of MBC channels, set about 
signing long-term contracts whereby material for both channels would be 
sourced from the US. In late  he revealed that MBC now had exclusive 
long-term deals with Paramount, Fox and other studios (Akerman ). 
e economic incentive behind them emerged when MBC also announced 
that it had signed up Nescafé, Ford, Bounty and others as sponsors for every 
primetime movie slot on MBC (Burrowes ). Meanwhile, in screening 
new reality shows, Riordan had learned from the failed experiment with 
Big Brother to play it safe. Instead of commissioning more local shows, he 
bought in American versions of foreign formats on the grounds that Arab 
viewers would tolerate watching foreign behaviour in a foreign setting even 
though they would not accept the same behaviour at home. Discussing 
the local acceptability of Fox TV’s Joe Millionaire series, in which women 
compete to woo a millionaire, Riordan told an interviewer: “It’s acceptable 
in the US version because you’re looking at somebody else’s culture. You’re 
not bringing it to your own culture” (Robison : ). He said the same 
rule applied to the European lifestyle format Wife Swap. Deeming Arabisa-
tion of Wife Swap to be ‘virtually inconceivable’, Riordan bought a ready-
made version of the series from the US network, ABC, and renamed it 
House Swap (ibid).

DMI’s expansion into multiple channels in - produced a similar 
boost in content bought from the US. DMI is directly sponsored by Dubai’s 
ruler, Shaikh Mohammed bin Rashed al-Maktoum. While the revamped 
Dubai TV channel commissioned many regular local programmes, the 
newly-created One TV, which started to make a mark in , described 
itself on its website as a channel for “modern Arabs who enjoy western-style 
programming”. Its schedules revealed that ‘western-style’ meant Hollywood 
movies, sitcoms and American versions of reality TV shows, provided under 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

a deal signed with Warner Bros International Television Distribution for  
of Warner’s latest movies, plus feature films from the Warner Brothers film 
library, and television series such as e Sopranos and e West Wing. Free-
to-air in both digital and analogue on Nilesat and Arabsat, One TV was 
consequently able to promise a blockbuster line-up of  movies a week, 
including titles such as Harry Potter, Lord of the Rings, e Matrix and e 
X-Men. Reality shows aired on One TV included Faking It, Extreme Make-
over and others, alongside sitcoms such as Scrubs, Friends, Frasier and What 
I Like About You. 

In September  Warner followed its Dubai deal with what Warner’s 
publicity material called a ‘long-term, multi-faceted strategic alliance’ with 
two Abu Dhabi companies. News of the partnership said virtually nothing 
about Abu Dhabi TV, instead highlighting plans to build a theme park, 
hotel complex and multiplex cinemas and to co-produce video games and 
films. Nevertheless, Abu Dhabi TV was directly involved in the arrange-
ment, as a subsidiary of one of the two companies that struck the deal. 
ree months previously, the ruler of Abu Dhabi had issued a law estab-
lishing the wholly government-owned Abu Dhabi Media Company, to 
take over Abu Dhabi TV and Abu Dhabi Sports TV along with three radio 
stations, a newspaper and three magazines. When the partnership with 
Warner Brothers was announced, Abu Dhabi was said to have promised 
m to finance co-production of Warner films, with the possibility of 
adding to this sum over time (Chaffin a). A leading player in the deal, 
Ahmad Ali al-Sayegh, appeared to have negotiated it on behalf of both his 
own company, the real estate group Aldar, as well as the Abu Dhabi Media 
Company, to which he had recently been appointed deputy chairman of 
the board (Gulf News ). “Hollywood – it’s a dream”, Al-Sayegh told 
reporters. “It doesn’t matter your income level: in a refugee camp in Pales-
tine, or a big villa in Dubai, [Hollywood] is part of our culture every day” 
(quoted in Chaffin b).

. Conclusion

Despite the much-repeated claim that there are now hundreds of Arab 
satellite channels, the inescapable fact is that pan-Arab television is domi-



  
  

N S

nated by a handful of well-funded channels. ese channels are steered by 
members of ruling elites in Saudi Arabia, Qatar, Abu Dhabi and Dubai, 
who seek to guarantee their personal security through collaboration with 
powerful interest groups in the US, irrespective of those groups’ policies 
towards the wider Arab region. e long-standing concern of successive 
US governments to control access to Gulf oil explains bilateral US security 
deals with Gulf rulers. ose rulers’ dependency on US military protection, 
especially during recent ruptures in the regional status quo, explains why 
ruling family members who own or sponsor television channels use them to 
contain resistance by covering over the legitimacy vacuum in any way they 
can. e present study revealed how Gulf leaders’ ties to the US Adminis-
tration, having given rise to interwoven geo-strategic, political, business and 
military imperatives, also influenced the building of programming schedules 
on the leading pan-Arab television channels.

e linkage of imperatives, most evident in the timing of decisions 
about channel creation, network expansion, personnel decisions and the 
sourcing of programmes, could be seen at various levels. Personal contacts 
of channel owners played a part, as in the case of Alwaleed bin Talal, owner 
of the Rotana empire, part-owner of LBC-Sat, associate of the Carlyle 
Group and loyal shareholder in News Corporation, in turn the owner of 
Fox News. At the level of managers and editors, the linkage was reflected 
in explicit pressure to quell or divert opposition by sanitising news bulle-
tins, prioritising music video and light entertainment formats and, in the 
case of MBC, MBC and Dubai’s One TV, airing imported American 
content around the clock. Anecdotal evidence of large audiences for MBC 
and MBC across the region suggested that elements of this content were 
meeting a need not satisfied on other television channels. At the same time, 
large audiences for reality TV singing contests demonstrated enthusiasm for 
these shows’ revitalisation of the Arabic music scene. Showing that ruling 
elites turn to the US for everything from military back-up and investment 
outlets to education and television programmes is not to pass judgment on 
whether content from Hollywood companies is (as the Abu Dhabi magnate 
put it), or should be, ‘part of our culture’. What it highlights is that imperi-
alistic US control over oil and armaments in the Gulf is sustained through 
collaboration with unelected local governments, who deploy the medium of 
satellite television in a top-down manner for their own ends. 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

)  Personal communication to the author by the journalist in question, Amman, 
  March, .
)  Interview with Robert Baer, who worked with the CIA’s Directorate of Operations in 

the Middle East from  to , quoted in Ménoret : .
)  Remarks to conference on Arab and Western TV Coverage of the War in Iraq (Cam-

bridge,  March ). Author’s transcript.
)  Interview with Tom McGurk on the RTE Radio Sunday Show, March , 
)  MBC press release, Dubai,  November, .
)  According to a press release issued on behalf of DMI and Warner Bros on  June,  

.

References

Aarts, Paul (): Events versus trends: e role of energy and security in sustaining 
the US-Saudi relationship. In: Aarts, Paul/Nonneman, Gerd (eds.): Saudi Arabia 
in the Balance: Political Economy, Society, Foreign Affairs. London: Hurst & 
Company, -.

Abu Fadil, Magda (): Straddling cultures: Arab women journalists at home and 
abroad. In: Sakr, Naomi (ed.): Women and Media in the Middle East: Power 
through Self-Expression. London: I B Tauris, -.

AFP (): Al Jazeera TV chief sacked. In: Middle East Times, ...
Akerman, Ian (): MBC hints that new channels possible. In: Campaign Middle 

East, ...
Al-Rasheed, Madawi (): God, the king and the nation: political rhetoric in Saudi 

Arabia in the s. In: Middle East Journal  (), -.
Al-Rasheed, Madawi (): A History of Saudi Arabia, Cambridge: Cambridge 

University Press.
AP (): Al Arabiya lawyer criticizes military report on shooting of two journalists. 

In: Jordan Times, ...
Arab Advisors Group (): Saudi Sat TV and Radio Survey. Amman: Arab Advisors 

Group.
Arab News (): Al-Arabiya: a balanced alternative to Al-Jazeera? ...
BBC (): Foreign media suffer Baghdad losses, ... http://news.bbc.co.uk, 

...
BBC (): Qatar pledges al-Jazeera review, ... http://newsvote.bbc.co.uk, 

...
Bodi, Faisal (): e price of a protection racket, e Guardian, ...
Booz Allen Hamilton (): Strategic Review of the Television Broadcasting Sector 

in the Middle East, Revised edition, Dubai: Booz Allen Hamilton.
Bradley, John R. (): Fit to print?. Al-Ahram Weekly, No , ..-...
Briody, Dan (): e Iron Triangle: Inside the Secret World of the Carlyle Group. 

Hoboken: John Wiley & Sons.



  
  

N S

Burrowes, Tim (): MBC agrees sponsorship deals. In: Campaign Middle East, 
 ...
Chaffin, Joshua (a): Warner takes Hollywood to Abu Dhabi. Financial Times, 

...
Chaffin, Joshua (b): A Hollywood welcome in Middle East. Financial Times, 

...
Chalaby, Jean K. (): American cultural primacy in a new media order: A Euro-

pean perspective. In: e International Communication Gazette,  (), -.
Dagher, Sam (): Saudi Arabia’s first film blazes taboo-breaking trail, ... 

www.middle-east-online.com, ...
Da Lage, Olivier (): e politics of Al Jazeera or the diplomacy of Doha. In: 

Zayani, Mohamed (ed.): e Al Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives on 
New Arab Media. London: Pluto Press, -.

Doward, Jamie (): Ex-president’s club gets fat on conflict. e Observer, 
...

El Oifi, Mohammed (): Influence without power: Al Jazeera and the Arab Public 
Sphere. In: Zayani, Mohamed (ed.): e Al Jazeera Phenomenon: Critical 
Perspectives on New Arab Media. London: Pluto Press, -.

Galtung, Johan (): A structural theory of imperialism. In: Journal of Peace 
Research  (), -.

Gulf News (): Abu Dhabi establishes Dhm media firm, ... 
www.archive.gulfnews.com/articles////.html, ...

Hafez, Kai (): e Myth of Media Globalization. Cambridge: Polity Press.
Hajjar, Lisa (): From Nuremberg to Guantánamo: International Law and Amer-

ican Power Politics. In: Middle East Report , -.
Harvey, David (): e New Imperialism. Oxford: Oxford University Press
Hussain, Lubna/Cousins, Michel (): Alwaleed: the man with the Midas touch. 

In: Arab News, ...
Ibrahim, Youssef M. (): TV is beamed at Arabs. e Arabs beam back. In: New 

York Times, ...
Ignatieff, Michael (): Empire Lite, http://empirelite.ca, ... Originally 

published as ‘e burden’, New York Times Sunday Magazine, .., -.
Indyk, Martin (): US policy priorities in the Gulf: challenges and choices. In: 

Emirates Center for Strategic Studies and Research (ed.): International Inter-
ests in the Gulf Region. Abu Dhabi: Emirates Center for Strategic Studies and 
Research, -.

Iskandar, Adel (): “e Great American Bubble”: Fox News Channel, the 
“mirage” of objectivity, and the isolation of American public opinion. In: Artz, 
Lee/Kamalipour, Yahya (eds.): Bring ‘Em On: Media and Politics in the Iraq 
War. Lanham, MD: Rowman and Littlefield, -.

Labash, Matt (): When a kiss is not just a kiss; reality TV comes to the Arab 
world. In: e Weekly Standard, ...



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

Lal, Deepak (): In Praise of Empires: Globalization and Order. Basingstoke: 
 Palgrave Macmillan.
Lieber, Robert J./Weisberg, Ruth E. (): Globalization, culture, and identities in 

crisis. In: International Journal of Politics, Culture and Society  (), -.
Maiola, Giovanna/Ward, David (): Democracy and the media in Palestine: a 

comparison of election coverage by local and pan-Arab media. In: Sakr, Naomi 
(ed.): Arab Media and Political Renewal: Community, Legitimacy and Public 
Life. London: I B Tauris, -.

Ménoret, Pascal (): e Saudi Enigma. London: Zed Books.
Middle East Times (): AlArabiya, Rumsfeld trade insults, ...
Miles, Hugh (): Al-Jazeera: How Arab TV News Challenged the World. London: 

Abacus.
Murphy, Caryle (): Saudi gives  million to Georgetown. In: Washington Post, 

...
Neederveen-Pieterse, Jan (): Globalization or Empire? New York: Routledge.
O’Carroll, Lisa (): US makes al-Jazeera complaint’, ... 
 www.media.guardian.co.uk, ...
Pintak, Lawrence (): Will Al-Jazeera English find its groove?. In: From the Front-

line, No  (January).
Rattansi, Afshin (): Vague and dumbed-down. In: From the Frontline, No  

(January).
Raboy, Marc (): Introduction: media policy in the new communications envi-

ronment. In: Raboy, Marc (ed.): Global Media Policy in the New Millennium. 
Luton: University of Luton Press, -.

Robison, Gordon (): e Rest of Arab Television. Los Angeles: USC Center on 
Public Diplomacy.

Robinson, Ronald (): Non-European foundations of European imperialism: 
sketch for a theory of collaboration. In: Owen, Roger/Sutcliffe, Bob (eds.): 
Studies in the eory of Imperialism. London: Longman, -.

Sakr, Naomi (): Al-Jazeera satellite channel: global newscasting in Arabic. In: 
Paterson, Chris/Sreberny, Annabelle (eds.): International News in the st 
Century. Eastleigh: John Libbey Publishing, -.

Sakr, Naomi (): Arab Television Today. London: I B Tauris.
Saudi Economic Survey (): New York celebrates Prince Alwaleed with Life-

time Achievement Award from Arab Bankers Association of North America. 
.., .

Shadid, Anthony (): A newsman breaks the mold in Arab world. In: Washington 
Post, ...

Spanswick, Simon (): Aljazeera - powering ahead with world forum and ethics 
code. In: e Channel,  () September, -.

Stewart, Lianne (): Arab Big Brother for . In: C Media News, ...
Teather, David (): Prince pledges support for Murdoch, ... www.business.g

uardian.co.uk. ...



  
  

N S

Telhami, Shibley (): Remarks on US National Public Radio programme Talk of 
 the Nation, ... www.npr.org/features/feature.php?wfld=, ...
Tilley, Virginia (): e carnage according to Gen. Kimmitt: Just change 

the channel. In: Counterpunch, ... www.counterpunch.org/
tilley.html. ...

Unger, Craig (): House of Bush, House of Saud: e Secret Relationship between 
the World’s Two Most Powerful Dynasties, rd ed. London: Gibson Square 
Books.

Washington Times (): Al-Arabiya seeks media niche. ...
Wells, Matt (): How smart was this bomb? In: e Guardian (G) ...
Wise, Lindsey (): Interview with Tareq Alsuwaidan. In: Transnational Broad-

casting Studies  (), -.

Abstracts

Although the cultural imperialism paradigm appears passé, and despite 
allegations that Arab media foment anti-Americanism, US interventions in 
the Arab world raise the question of whether imperialism theory can help 
to explain the editorial policies of dominant Arab TV channels. Drawing 
on ideas about elite collaboration, this paper examines reasons behind the 
launch and expansion of two Saudi-owned satellite television networks, 
MBC and Rotana, as well as the Qatari-owned Al-Jazeera network, which 
added Al-Jazeera English in . It goes on to look at the Pentagon’s 
policing of Arab television news reporting and at Gulf deals with Holly-
wood studios. It finds that Arab ruling families’ dependence on US military 
backing has been reflected in decisions they make about Arab satellite TV.

Obwohl das Paradigma des Kulturimperialismus überwunden zu sein 
scheint und trotz der Behauptungen, dass arabische Medien Anti-Ameri-
kanismus schüren würden, werfen die US-Interventionen in der arabischen 
Welt die Frage auf, ob Imperialismus-Konzepte zur Erklärung der Programm-
gestaltung wichtiger arabischer TV-Kanäle herangezogen werden können. 
Anknüpfend an Konzepte zur Elitenkollaboration untersucht dieser Beitrag 
die Hintergründe der Gründung und Ausweitung der zwei saudi-arabischen 
Satelliten-Fernsehstationen MBC und Rotana sowie der katarischen Station 
Al-Jazeera, welche seit  auch in englischer Sprache sendet. Im Anschluss 



Oil, Arms and Media: How US Interventionism Shapes Arab TV

werden die Interventionen des Pentagon in arabische Nachrichtenproduk-
tionen sowie Vereinbarungen zwischen den Golfstaaten und Hollywood 
untersucht. Es stellt sich heraus, dass die Abhängigkeit der herrschenden 
arabischen Familien von militärischer Unterstützung der USA sich in deren 
Entscheidungen über die Gestaltung von arabischem Satellitenfernsehen 
widerspiegelt.

Naomi Sakr
School of Media, Arts and Design
University of Westminster Harrow Campus
Watford Road, Northwick Park
Harrow, HA TP, UK
sakrn@wmin.ac.uk


